Allereerst is het van belang dat je werkgever weet van je plannen en geen bezwaar heeft tegen jouw ondernemingszin. Ga er vanuit dat hij toestemming moet geven. In je arbeidsovereenkomst, CAO of personeelsreglement kun je terugvinden of je naast je baan een eigen bedrijf mag starten. En zo ja: onder welke voorwaarden? Openheid en eerlijkheid naar je werkgever toe werkt hierbij meestal het beste.
De kans dat je werkgever akkoord gaat met je plannen, is aanzienlijk groter als jouw bedrijf niet botst met zijn belangen. Ga je precies dezelfde producten of diensten aanbieden als je werkgever, dan zal hij niet zo enthousiast zijn. In veel gevallen moet je je ook houden aan een concurrentiebeding en/of een relatiebeding. Daarin is vastgelegd wat je wel en niet mag doen. Kijk dit na in je arbeidscontract.
Een bedrijf starten naast je baan mag dan wel ideaal lijken, het blijkt in de praktijk vaak een lastige combinatie. Als ondernemer wil je je graag 24 uur per dag inzetten om je bedrijf te starten en tijd in je (nieuwe) klanten te steken. Intussen verwacht je werkgever van jou natuurlijk ook honderd procent inzet. Het vergt vaak heel veel regelwerk om dit te combineren en alles in goede banen te leiden.
Volg dan ons stappenplan of win advies in bij bij de adviseurs van het Startersloket. Een goede boekhouder kan je informeren over de fiscale consequenties die horen bij hybride ondernemerschap. Denk bijvoorbeeld aan het urencriterium van van 1.225 uur per kalenderjaar. Als je die niet maakt als ondernemer (zie ook het artikel over het urencriterium) dan ontvang je geen fiscale voordelen en betaal je dus meer belasting over je winst uit onderneming.