Bekijk hier de door de Belastingdienst opgestelde eisen.
Elektronisch verstuurde facturen hebben officieel dezelfde status als facturen die per post verstuurd zijn. Overstappen op digitaal factureren kan je een aanzienlijke besparing van tijd en geld opleveren.
De factuur kan via e-mail verstuurd worden in de vorm van een PDF-, Excel- of Worddocument. Het heeft wel de voorkeur om je factuur in de vorm van een PDF te versturen. De ontvanger kan er dan niets meer aan veranderen. Theoretisch zou de ontvanger de bedragen of data van een elektronisch ontvangen Excel- of Worddocument kunnen aanpassen. Er zou dan discussie kunnen ontstaan over de inhoud van de factuur.
Ook voor je eigen administratie is het niet nodig facturen te printen en fysiek te bewaren. Een elektronisch systeem volstaat. Papieren rekeningen kunnen worden gescand en digitaal opgeslagen. De enige eis die de fiscus stelt, is dat de opgeslagen factuurgegevens bij controle binnen redelijke termijn ter beschikking gesteld moeten kunnen worden aan de inspecteur. Van elke factuur die je verstuurt, moet je wel een kopie bewaren in je administratie. De eisen voor elektronische en papieren facturen zijn gelijk.
Als startende ondernemer kan het lastig zijn om de juiste prijs voor je product of dienst te bepalen. Je wilt niet te goedkoop zijn, maar je wilt ook jezelf niet uit de markt prijzen omdat je te duur bent. Vaak wordt de discussie gevoerd over kosten, prijs en waarde, drie begrippen die regelmatig door elkaar worden gehaald. In deze blog neem ik je mee hoe je hier als (startende) ondernemer mee om kunt gaan.