Starten als zelfstandig ondernemer in de media betekent jouw eigen koers bepalen. Maar ook jouw eigen tarief bepalen, voorwaarden opstellen en op zoek gaan naar eigen klanten. Besef je tijdens dit traject continu dat ondernemen een natuurlijk proces is. Het gaat met vallen en opstaan.
De mediabranche is vooral gericht op vakmensen. Als we denken aan media, dan denken we onder meer aan print zoals tijdschriften en kranten, journalisten, pers, online, en de productie van radio en televisie. Het is een branche waarin de veranderingen elkaar in een rap tempo opvolgen. Om als zelfstandig ondernemer succesvol te zijn in deze sector is het belangrijk om continu te streven naar innovatie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de social media ontwikkelingen en de online marketing trends. Blijf op de hoogte van de nieuwe platformen die ontwikkeld worden. Kijk goed naar de ontwikkelingen van de afgelopen jaren, en focus je op de nieuwe.
De verwachting is dat de markt voor media-uitgaven de komende jaren fors zal groeien. Vooral het online kanaal speelt een hele grote rol in het medialandschap. Zorg dat je bij blijft op het gebied van online communicatie en blijf digitaliseren! Lees er veel over, leer in de praktijk en volg desgewenst opleidingen of workshops.
Volg het stappenplan van het Startersloket, welke je in fases helpt te starten, zo vergeet je niets!
Het Ondernemersplein heeft veel kennis en ervaring op het gebied van branchegegevens.
Kom meer te weten over de wetten en regels voor de mediabranche via Ondernemersplein. Een aantal brancheorganisaties zijn FreeLancers Associatie, NVJ; Nederlandse Vereniging van Journalisten, FPN; Filmproducenten Nederland, en NCP. Lees meer over invloed en de rol van de media in ons leven en dat van de jeugd via Nationaal Keurmerk Mediawijsheid. Ontdek hier ook de rol en kansen van een mediacoach.