Hoe komt mijn website hoger in Google?
Ook onder jouw doelgroep is de kans groot dat zij als eerste bij Google te rade gaan. Oftewel, goede vindbaarheid en een hoge positie in Google zijn kritieke succesfactoren voor jouw onderneming.
Twee manieren om hoger in Google te komen
Nadat iemand een zoekopdracht bij Google heeft ingegeven, toont de zoekmachine een lijst met zoekresultaten. Die zijn er grofweg in twee varianten:
- Betaalde zoekresultaten die je moet kopen via Google AdWords (SEA).
- âGratisâ zoekresultaten waar je minder invloed op hebt, maar die ook niks kosten (SEO).
Adverteren met Google AdWords
De betaalde zoekresultaten noemen we âgesponsorde zoekresultatenâ. Het zijn eigenlijk advertenties die je kunt inkopen op zoekopdrachten. Via het advertentieplatform van Google kun je per zoekopdracht aangeven wanneer jouw advertentie wordt getoond en aan welke doelgroep. Jij betaalt vervolgens alleen als er op jouw advertentie wordt geklikt en er een bezoeker naar je site komt. Voor alleen de vertoning van de advertentie hoef je dus niet te betalen.
Hoger in Google door SEO
De gratis zoekresultaten van Google zijn de zogenaamde âorganischeâ zoekresultaten. Deze zijn niet te koop en ook niet helemaal zelf te beĂŻnvloeden. De algoritmen van Google bepalen op basis van jouw website en de websites van jouw concurrenten de volgorde van de resultaten. Dit is een ingewikkeld proces waar jij slechts voor een klein deel invloed op kunt oefenen via zoekmachine optimalisatie technieken. Dit wordt ook wel SEO (Search Engine Optimization) genoemd.
Zijn jouw teksten geoptimaliseerd?
Naast een technisch optimale website is het voor de organische zoekresultaten ook belangrijk dat de teksten op jouw website goed zijn. De woorden die jouw doelgroep intikt als ze naar jouw product of dienst op zoek zijn, moeten op jouw website voorkomen. Anders vindt Google jou niet.
Hoe populair is jouw website?
Naast jouw eigen website kijkt Google ook nog eens naar vele andere websites om de positie van jouw pagina in de zoekresultaten te bepalen. Wanneer veel relevante websites via een linkje jouw website vermelden, heb je meer kans om hoger in Google te verschijnen. Zie zoân linkje als een aanbeveling van een andere website. Hoe meer aanbevelingen, hoe hoger je verschijnt.
Lees ook eens: Zelf aan de slag met e-mailmarketing
Â