De branche

Om de markt voor jouw product of dienst in kaart te kunnen brengen, onderzoek je allereerst de branche waarin je wilt gaan starten als ondernemer. Het is natuurlijk een pre als je zelf al actief bent in de branche waarin je gaat starten. Je hebt dan al veel kennis en contacten die je kan gebruiken om te onderzoeken wat er speelt in de branche.

De juiste informatie geeft een goed beeld van wat er in jouw sector speelt. Met deze informatie kun je ontdekken wat de vooruitzichten zijn en kan je als ondernemer een visie hierop vormen. Belangrijke vragen om te stellen zijn: Hoe ziet de toekomst er voor de branche uit? Hoe is het gesteld met de prijzen in de markt en waar moet je als startende ondernemer rekening mee houden?

Raadpleeg hierbij zeker ook jouw potentiële klanten/ opdrachtgevers. Zij zijn meestal al enige jaren actief in de branche en weten zodoende heel goed wat belangrijk is voor een startende ondernemer. Indien mogelijk is ook raadzaam om te praten met aanbieders in dezelfde markt (mogelijk je concurrenten) of andere organisaties die actief zijn in jouw branche.

"Wil je informatie verzamelen die specifiek voor jouw situatie van toepassing is dan moet je veelal zelf op onderzoek uit gaan. Dit noemen we fieldresearch !"

Desk- en fieldresearch

Op internet vind je waarschijnlijke al heel veel informatie over de branche. Dit noemen we deskresearch. Op basis van bestaande onderzoeken, publicaties, artikelen, blogs etc. kan je achterhalen wat er speelt binnen jouw branche. Heel handig, maar let hierbij wal altijd op de bron en de actualiteit. Er is namelijk ook veel “gekleurde” en verouderde informatie te vinden.

Wil je informatie verzamelen die specifiek voor jouw situatie van toepassing is dan moet je veelal zelf op onderzoek uit gaan. Dit noemen we fieldresearch waarbij je, zoals hierboven genoemd, zelf in contact treed met mensen en organisaties in de branche.

DESTEP-analyse

Succesvol ondernemerschap kenmerkt zich door een sterke omgevingsgerichtheid. Zowel zicht op de trends in de branche als op algemene ontwikkelingen in de maatschappij is hierbij van groot belang. Het bepaald namelijk voor een groot deel jouw visie, missie en koers als ondernemer. Een hulpmiddel om belangrijke ontwikkelingen in kaart te brengen is het DESTEP-model.

Terug naar stappenplan