Er komt heel wat kijken bij het starten van een eigen bedrijf. Een goed begin is het halve werk. In de rubriek Starter in beeld vertellen ondernemers in spé over hun ervaringen en uitdagingen bij het starten van een eigen bedrijf. In deze aflevering komt Arjan Jonker aan het woord. De ondernemer uit West-Friesland is in januari 2024 met zijn bedrijf Bierbeleving gestart. “Ik wil zo veel mogelijk mensen in onze regio kennis laten maken met de mooiste bieren.”
Kun je iets meer vertellen over jezelf? Wie ben je, waar kom je vandaan, wat is je werk- en studieachtergrond?
“Ik ben Arjan Jonker, geboren en getogen in West-Friesland. Woonachtig in Wervershoof, samen met mijn vrouw Tamara en onze 2 dochters (Eline & Jinte). Toen ik in 2006 afstudeerde als neerlandicus, startte ik vrijwel direct als freelance tekstschrijver.”
Hoe en wanneer kwam je op het idee om voor jezelf te beginnen?
“Als tekstschrijver omdat ik vanuit een tijdelijk dienstverband gevraagd werd voor teksten in opdracht. Maar nu ben ik dus gestart met een nieuw bedrijf: Bierbeleving, waarmee ik onder andere bierproeverijen aanbied. Op dat idee kwam ik in september vorig jaar, toen ik al een tijdje worstelde met mijn bestaan als tekstschrijver. Ik had behoefte aan iets nieuws. Iets ernaast, waar ik weer energie van kreeg. Maar de vraag was natuurlijk: wat dan? Ik ben al heel lang bierliefhebber. Kon ik daar méér van maken dan een hobby? Kon ik bijvoorbeeld bierproeverijen gaan verzorgen?”
Hoe ben je begonnen? Heb je veel onderzoek gedaan, hulp gevraagd, een duidelijk stappenplan gemaakt?
“Allereerst wilde ik mijn bierkennis ernstig uitbreiden. Ik ging op zoek naar een opleiding, en die vond ik snel bij StiBON Bieropleidingen. In oktober startte ik met een traject dat me uiteindelijk tot biersommelier maakt. In januari hoop ik de laatste opleiding af te ronden.
Ondertussen verkende ik mijn kansen in de regio West-Friesland: hoe was het aanbod aan bierproeverijen? Daarnaast zette ik mijn kennis en vaardigheden als SEO-tekstschrijver in: ik deed een zoekwoordenonderzoek om de vraag naar bierproeverijen te peilen.
Een belangrijke stap was de hulp inroepen van Joeri Goede en Frank Baltes van het Startersloket. Hun expertise heeft mijn plannen verdiept en aangescherpt. Ze denken goed mee, moedigen aan en zijn kritisch waar nodig.
Ik ging ook aan de slag met hun online ondernemersplan: een heerlijk overzichtelijke tool, waarmee ik stap-voor-stap mijn ideeën verder bracht. Dat raad ik echt elke starter aan. Het geeft je zo veel inzicht en houvast, waar je toch naar op zoek bent als je begint met een nieuw bedrijf.”
Hoe ben je tot je bedrijfsnaam gekomen? Kun je iets meer vertellen over wat je doet? Hoe ziet een werkdag er voor je uit?
“Ik heb gekozen voor ‘Bierbeleving’. Met die naam kan ik alle kanten op. Qua bierproeverijen bied ik bijvoorbeeld de Historische Bierbeleving (7.000 jaar biergeschiedenis, verteld met 7 bijpassende bieren) en de West-Friese Bierbeleving (met louter bieren uit de regio).
Maar ik kan onder die bedrijfsnaam ook marketingdiensten voor de bierwereld verlenen. Zo hoop ik als tekstschrijver ingeschakeld te worden door bijvoorbeeld brouwerijen en webshops.
En ik heb nog wel meer ideeën, die ik hoop de komende maanden uit te voeren…”
“Ik verdeel nu mijn tijd tussen mijn tekstklussen enerzijds en marketing voor Bierbeleving anderzijds. Want zoals met elk nieuw begin, is het eerst heel veel zaaien. Hopelijk levert dat een mooie oogst op in de nabije toekomst.
Daarnaast moet ik er nu aan wennen dat ik voor bierproeverijen ook ’s avonds en in het weekend aan de slag moet. Maar dat is helemaal niet erg; ik ben dan bezig met iets waar ik oprecht veel plezier uit haal.”
Wat is de grootste drijfveer geweest bij het voor jezelf beginnen? Waar liep je tegenaan in de beginperiode?
"Bij Bierbeleving was mijn drijfveer echt mijn werkplezier terugvinden. Na 17 jaar tekstschrijverschap begon het steeds meer te knagen: is dit echt (het enige) wat ik wil doen tot mijn pensioen? Noem het een midlife crisis, maar het gevoel was en is echt.
Gelukkig heb ik als tekstschrijver nog een aantal vaste opdrachtgevers, waar ik nog wél met plezier voor werk. Maar in nieuwe opdrachten had ik steeds minder zin. Nu zit ik nog middenin de beginperiode van Bierbeleving. Waar ik tegenaan loop? De onzekerheid of mijn nieuwe bedrijf ook een succes wordt, net als mijn tekstbureau. Ik denk zeker dat het kan, maar ik weet nog niet zeker dat het me gaat lukken. Ik zal voorlopig doorzettingskracht, geduld en vertrouwen nodig hebben.”
Wie zijn je klanten? Richt je je op een specifieke doelgroep of nichemarkt? En hoe zorg je voor meer naamsbekendheid?
“Voor de bierproeverijen zijn mijn klanten West-Friezen boven de 18, die op zoek zijn naar een leuke activiteit voor bijvoorbeeld een vrienden-, familie- of verjaardag. Dat kunnen bierliefhebbers zijn, maar ook mensen die alleen nog maar pils kennen en alles ertussenin.
Daarnaast kunnen bedrijven me ook vragen, bijvoorbeeld bij een uitje of voor een bijzondere vrijmibo.Helaas wordt bier nog steeds gezien als mannending. Heel onterecht, want bier heeft iedereen veel te bieden. Ik hoop dus juist ook vrouwen aan te spreken.
Als het gaat om tekstschrijven richt ik me op iedere onderneming die iets met bier doet. Dus denk aan brouwerijen, horeca en (online) bierwinkels.”
Waarin onderscheid jij je van de concurrentie? Waarom moeten klanten bij jou komen?
“Mijn bierproeverijen zijn uniek qua thema. Nog nergens anders ben ik een historische proeverij tegengekomen. Laat staan een West-Friese! In de toekomst wil ik dit aanbod uitbreiden. Sowieso zijn themaproeverijen vrij uniek.
Ook de manier waarop ik ze aanbied – op bestelling, aan huis of op locatie – komt niet vaak voor. Zeker niet in West-Friesland. Als tekstschrijver in de bierwereld is mijn USP natuurlijk dat ik én de bierkennis, én de schrijfkennis en -ervaring heb.”
Heb je wel eens getwijfeld aan het ondernemerschap? Zo ja, op welke punten en welke momenten? Zo nee, waarom niet?
“Jazeker. Als tekstschrijver had ik het in 2013 moeilijk: weinig opdrachten, weinig omzet. En wél net een huis gekocht en onze 2e dochter geboren. Toen was ik even bang dat ik in loondienst zou moeten. In plaats daarvan bedacht ik een nieuwe naam en begon ik me veel duidelijker te profileren als dé webtekstspecialist. Sindsdien ging het als een speer.
Vorig jaar twijfelde ik ook, totdat ik aan mijn nieuwe avontuur in de bierwereld begon. Nu hoop ik vooral dat ik ondernemer kan blijven. Ik houd van de vrijheid én de voldoening wanneer je iets vanuit het niets creëert.”
Wat zijn volgens jou de mooiste en minder mooie kanten van het ondernemerschap?
“De mooiste: vrijheid, creativiteit, en de beloning wanneer het goed gaat.
Minder mooi: onzekerheid wanneer het minder gaat, en het feit dat je altijd tijd tekort komt om alle ideeën die je hebt uit te voeren.”
Waar ben je het meest trots op?
“De succesgolf die ik zelf op gang bracht toen ik me in 2013 positioneerde als webtekstspecialist. Die leverde niet alleen mooie omzetten op, maar ook een autoriteitsstatus waar ik zelf nog het meest verbaasd over was. De drive en het werkplezier die ik toen had, zou ik nu heel graag terugvinden.”
Wat wil je over vijf jaar zakelijk bereikt hebben?
“Dan hoop ik 3 á 4 bierproeverijen per maand te verzorgen. Daarnaast een goedverkopende reeks e-books over bier geschreven te hebben. En tot slot stevig gevestigd te zijn als tekstschrijver in de bierwereld.
Kortom: dan hoop ik mijn (vloeibare) boterham in de bierwereld te verdienen!”
Wat is jouw tip voor andere startende ondernemers?
“Schroom niet om anderen die jou voorgingen, te vragen om advies en tips. Zo stuurde ik alle tekstschrijvers in West-Friesland een e-mail. Van hun verhalen leerde ik veel. Ik kreeg er zelfs een opdracht uit. Tegelijkertijd bouw je zo aan je netwerk.
Nu doe ik weer hetzelfde als bierondernemer. Gelukkig is de bierwereld erg open en enthousiast. Ik leer veel en doe goede contacten op.”
Meer weten over Bierbeleving? Je vindt via onderstaande knop meer informatie over het bedrijf van Arjan Jonker en zijn verschillende bierproeverijen!
Wij zijn continu op zoek naar leuke verhalen van enthousiaste startende ondernemers.
Vertel jij graag meer over jouw bedrijf? Vul dan onderstaande vragenlijst in. Na ontvangst zal onze redacteur contact opnemen voor de uiteindelijke plaatsing op het Startersloket van deze gemeente.