Er komt heel wat kijken bij het starten van een eigen bedrijf. Een goed begin is het halve werk. In de rubriek Starter in beeld vertellen ondernemers in spé over hun ervaringen en uitdagingen bij het starten van een eigen bedrijf. In deze aflevering komt Petra Lankhorst aan het woord. De ondernemer uit Zutphen is in 2020 een eigen bedrijf gestart als tuin- en interieurontwerper voor zowel particulieren als bedrijven. “Ik ben praktisch en hands-on ingesteld en kom met oplossingen, niet met nog meer vragen en opties. Mensen vragen juist hulp, omdat ze gek worden van alle mogelijkheden die er op de markt zijn en de meningen van buren, vrienden en familie.”
Kun je iets meer vertellen over jezelf? Wie ben je, waar kom je vandaan, wat is je werk- en studieachtergrond?
“Mijn naam is Petra Lankhorst, ik ben 60 jaar jong en woon al mijn hele leven in Zutphen. Ik ben ooit opgeleid als textielinkoopster aan de textielschool in Enschede. Na wat omzwervingen in de damesmode ben ik als leidinggevende op de textielafdeling bij IKEA in Duiven gestart. Daar heb ik de opvolgende 26 jaar diverse functies bekleed, zowel in de vestigingen in Nederland als op het hoofdkantoor in Zweden en Nederland.“
Hoe en wanneer kwam je op het idee om voor jezelf te beginnen?
“Ik heb mijn hele werkende leven al het plan gehad, maar ik heb het nooit doorgezet. Er was altijd wel een reden om het niet te doen. Ik heb een complete map met ondernemingsplannen in de kast staan, waar ik grootste plannen mee had. Mijn baan in loondienst was altijd veeleisend. Ik werkte veel meer dan veertig uur per week, dus ik had nooit veel energie over om naast mijn ‘gewone’ werk een eigen bedrijf op te zetten. Op het moment dat IKEA ging reorganiseren, zag ik de mogelijkheid om voor mijzelf te beginnen.”
Hoe ben je begonnen? Heb je veel onderzoek gedaan, hulp gevraagd, een duidelijk stappenplan gemaakt?
“Ik heb een leeg ondernemingsplan gedownload en ik ben vervolgens gewoon gaan typen. Het belangrijkste is te weten wat je precies wilt, waar je goed in bent en hoe JIJ wilt dat een en ander eruit gaat zien. Ik heb daarna zelf een website gemaakt. Die heb ik door veel mensen laten proeflezen. Daar kwam veel goede input uit. Maar ik heb de tijd genomen om aanvullende cursussen in mijn (nieuwe) vakgebied te volgen.“
Hoe ben je tot je bedrijfsnaam gekomen? Kun je iets meer vertellen over wat je doet? Hoe ziet een werkdag er voor je uit?
“Mijn bedrijf heet CONSELLS, voor buiten gewoon wonen. Ik verzorg interieur- én tuinontwerpen, maar ook kleur- en verlichtingsplannen. Ik werk vanuit het souterrain van een huis uit 1911. De naam is een zelfverzonnen Spaans klinkende naam voor ‘in de kelder’; con cellar. Mijn logo sluit daar mooi op aan: het bestaat uit een getekend huis met een trap en een boompje. Er is geen dag hetzelfde. Ik bezoek klanten of ik ben aan het tekenen aan een ontwerp. Ik besteed ook veel tijd aan social media-berichten.”
Wat is de grootste drijfveer geweest bij het voor jezelf beginnen? En waar liep je tegenaan in de beginperiode?
“Door alle jaren die ik bij een corporate organisatie met een vast concept had doorgebracht, wilde ik eindelijk eens alles zelf beslissen! Dat is dan ook meteen de grootste valkuil, want je moet ook echt alles zelf doen. Van marketing tot het maken van een website of een financieel plan, offertes et cetera. Heel leerzaam, maar soms ook met bloed, zweet en tranen.”
Wie zijn je klanten? Richt je je op een specifieke doelgroep of nichemarkt? En hoe zorg je voor meer naamsbekendheid?
“Ik richt mij op klanten die al iets ouder zijn, bij wie de kinderen uit huis zijn en – vaak nog één keer – gaan verbouwen of verhuizen. Hun drijfveer is om het ‘nu eens goed aan te pakken’ en dan word ik gevraagd voor een interieurplan. Bij een verbouwing gaat meestal ook de tuin op de schop. Ik bied daarom beide opties aan: interieur- én tuinontwerp. Dat is een vrij unieke combinatie. Ik help ook met het keuzes maken bij het verhuizen naar een kleiner huis of appartement. Ik maak van alle fases in het project foto’s en die post ik op Facebook, Instagram en LinkedIn. En ik link alle berichten naar mijn website.”
Daarnaast krijg ik via een lokale makelaar betaalde opdrachten om huizen verkoopklaar te maken. Het is aan mij om ook voor de nieuwe woning er een opdracht uit te slepen. Dezelfde makelaar geeft cadeaubonnen uit aan klanten die een huis of kavel hebben gekocht. Zij kunnen mij dan een aantal uur gratis inhuren. Ook hier is het aan mij om er een grotere opdracht van trachten te maken. Al deze projecten post ik op social media. Ik adverteer in een blad van een hypotheekadviseur en verder moet ik het vooral van mond-tot mondreclame hebben. Via-via werkt voor mij nog steeds het beste. Tevens doe ik, in samenwerking met een ex-collega, uitvoerende projecten als het pimpen van een (vakantie)woning of bedrijf. Ik wil mij nog aansluiten bij een lokaal netwerk. Ik hoor dat daar ook veel klussen uitkomen.”
Waarin onderscheid jij je van de concurrentie? Waarom moeten klanten bij jou komen?
“Het belangrijkste onderscheid is dat ik interieur- en tuinontwerpen kan leveren en 3D-tekeningen kan maken. Ik ben praktisch en hands-on ingesteld en kom met oplossingen, niet met nog meer vragen en opties. Mensen vragen juist hulp, omdat ze gek worden van alle opties die er op de markt zijn en de meningen van buren, vrienden en familie. Ik kan een schets leveren, waarmee ze zelf aan de slag gaan of een 3D-tekening voor een vergunningsaanvraag en dergelijke. Ik kijk naar de beschikbare ruimte en wat een klant daarmee wil doen. Eerst functionele oplossingen bedenken en dan pas mooi maken. Wat heb je aan een grote keuken als je niet van koken houdt? Waarom dure, openslaande deuren in een pui maken, terwijl je altijd via de keuken naar buiten gaat? Ik ben onafhankelijk. Ik ben niet aan bepaalde merken gebonden. Ik hoef dus geen bank aan te prijzen, omdat ik daar aan verdien.”
Heb je wel eens getwijfeld aan het ondernemerschap? Zo ja, op welke punten en welke momenten? Zo nee, waarom niet?
“Oh ja! Vooral in het marketingdeel. Ik kreeg geen nieuwe klanten via social media. Al mijn vrienden en familie liketen mijn berichten. Heel lief, maar ik heb delers nodig. Daarnaast bleek dat schetsen en tekeningen van interieurs of tuinen niet veel likes opleverden. Lezers willen de realiteit zien, de voor en na-situatie en dat duurt vaak even. Voordat een nieuwbouwwoning wordt opgeleverd of een verbouwing is afgerond, ben je zo negen maanden verder. Het duurde dus heel lang voordat ik een redelijke portfolio had. Mijn businesscoach van Het Startersloket heeft me bij mijn online positionering en marketing enorm geholpen.”
Wat zijn volgens jou de mooiste en minder mooie kanten van het ondernemerschap?
“Het mooie van het zelfstandig ondernemerschap is dat je klanten kunt helpen en bedienen zoals je dat zelf graag wilt. Je kunt ze de aandacht en tijd geven die ze verdienen, zonder dat er bepaalde stakeholders louter naar cijfers en inkomsten kijken. Daarnaast heb je veel vrijheid in hoe je alles wilt invullen, al moet je je ook realiseren dat je als ondernemer nooit echt vrij bent. Ondernemer ben je 24 uur per dag. Je hebt geen zekerheid dat op elke 24e van de maand een X-bedrag op je bankrekening wordt bijgeschreven. Je moet goed voor jezelf zorgen als je kijkt naar eventuele arbeidsongeschiktheid en pensioenopbouw. Een financiële achtervang moet je zelf regelen en bekostigen.”
Waar ben je het meest trots op?
“Dat ik na veel gezwoeg mijzelf het 3D-tekenen eigen heb gemaakt. Ik heb ook mijn website zelf gemaakt. Dat was best een hele klus. Het is leuk om te zien dat de doelgroep waar ik op focus daadwerkelijk reageert. Maar ik ben het meest trots op het feit dat klanten mij aan anderen aanbevelen én dat mijn allereerste klant weer gaat verhuizen en mij als eerste belt om te helpen met het interieur.”
Wat wil je over vijf jaar zakelijk bereikt hebben?
“Een iets grotere klantengroep. Dat zou mooi zijn. Ik wil mijn bedrijf ook graag in Spanje voortzetten. Wij zijn daar regelmatig en ik zie best veel mogelijkheden, niet alleen in interieurontwerp maar voornamelijk in verkoopstyling.”
Wat is jouw tip voor andere startende ondernemers?
“Schrijf een plan waarin duidelijk wordt waarom je startende ondernemer wilt worden, wat je aanbod precies is en wat je onderscheidende vermogen is. Het zet je echt aan het denken. Wat wil je verdienen? Hoe realistisch is dat in het eerste jaar?”
“Een SWOT-analyse ofwel sterkte-zwakteanalyse maken, werkt ook zeer verhelderend. Laat vrienden en kennissen je plan lezen en wees niet bang voor kritische vragen. Zij komen juist met ‘out of the box’ kansen.”
“Praat ook met je doelgroep. Hebben zij wel behoefte aan jouw aanbod? Of zoeken zij toch net iets anders? Als je al het voorgaande hebt doorlopen, start dan gewoon! Er is altijd wel iets dat nog niet helemaal af is. Maar geloof me, dat is het nooit!”
Meer weten over CONSELLS, voor buiten gewoon wonen? Je vindt via onderstaande knop meer informatie over het bedrijf van Petra Lankhorst en haar werkzaamheden op het gebied van tuin- en interieurontwerp.
Wij zijn continu op zoek naar leuke verhalen van enthousiaste startende ondernemers.
Vertel jij graag meer over jouw bedrijf? Vul dan onderstaande vragenlijst in. Na ontvangst zal onze redacteur contact opnemen voor de uiteindelijke plaatsing op het Startersloket van deze gemeente.